Als het goed is heeft iedereen het al gezien of gehoord: maandag 5 juni is de campagne Doe maar apart van start gegaan. Een ‘aparte’ campagne die consumenten en bedrijven stimuleert batterijen, accu’s en elektrische apparaten in te leveren bij inleverpunten en milieustraten en vooral niet weg te gooien bij het restafval of andere recyclingstromen. De campagne moet er voor zorgen dat consumenten en bedrijven geen batterijen via het restafval en recyclingstromen weggooien, om zo het risico op batterijbranden in de recyclingsector te verminderen. Dat is hard nodig, want het aantal batterijbranden is de laatste jaren enorm gestegen.
Spread the word
Een aantal aparte radiospotjes staan centraal in de campagne. Daarmee wordt de boodschap van het apart houden van batterijen benadrukt. En vanwege het aparte karakter van de spotjes, blijft de boodschap goed hangen. Hoe meer aandacht de campagne krijgt, hoe groter het bereik bovendien. De MRF zal de komende weken daarom regelmatig posts op social media plaatsen. Net als de overige vier verenigingen die het NRF heeft opgericht: FNOI, NRK Recycling en VHT. Deel deze posts vooral, de boodschap kan niet vaak genoeg worden herhaald. Op de website https://doemaarapart.nl/ is daarnaast een complete communicatiekit te downloaden. Maak hier vooral gebruik van: spread the word!
Samenwerking in de keten
De campagne is onderdeel van een breder plan van aanpak van de Taskforce Batterijbranden, dat als doel heeft het aantal batterijbranden bij afval- en recyclingbedrijven te verminderen. Het Nationaal Recycling Forum is onderdeel van deze Taskforce, samen met BRBS Recycling, NVRD, Stichting OPEN, Stichting Stibat Services, TLN en de Vereniging Afvalbedrijven. Dat de voorkant en de achterkant van de keten de handen ineen slaan en gezamenlijk deze campagne hebben gestart is een succes te noemen. Alleen door samenwerking in de gehele keten kan het risico op batterijbranden serieus worden aangepakt. Deze campagne zal daar zeker een bijdrage aan leveren.