In de maand juni start een grootschalige campagne om consumenten en burgers te bewegen lithium-ion batterijen en elektrische apparaten waar die batterijen in zitten apart in te leveren via de juiste kanalen. De campagne is een initiatief van de Taskforce Afvalbranden. De MRF is nauw bij deze campagne betrokken. Met een landelijke radioen social mediacampagne wordt opgeroepen om deze apparaten en batterijen apart te houden, en vervolgens in te leveren bij de speciale inleverpunten. Hieronder ook veel MRF-leden.
De slogan van de campagne luidt: ‘Doe maar apart’. De achterliggende gedachte is duidelijk. Met de aandacht voor het belang van de gescheiden inzameling moet worden voorkomen dat de apparaten en batterijen in het restafval of tussen het reguliere schroot verdwijnen. Met de campagne hoop ik echt dat ook het brandrisico in onze sector flink kan worden teruggedrongen.
Wat niet helpt, is dat terwijl wij bezig zijn om deze campagne ‘Doe maar apart’ van de grond te krijgen, een andere reclamecampagne is opgestart door de zogenaamde Afvalvergroeners. Deze samenwerking van een drietal afvalverbranders heeft de campagneslogan ‘Gooi maar bij de rest’ bedacht. Een campagne waarbij de gedachte is dat nascheiding van verpakkingsafvalstromen beter is dan PMD-inzameling, de gescheiden inzameling van Plastic, Metalen en Drankenkartons.
Omdat van die reclame eigenlijk alleen maar ‘afval’ en ‘gooi maar bij de rest’ blijft hangen, wordt bij de burger de hardnekkige, aloude fabel bevestigd dat recyclingstromen en huisvuil toch bij elkaar worden gegooid. En dat dit prima is, omdat het daarna wel wordt nagescheiden.
Materiaal uit de nascheiding van afval is in de regel echter slechter van kwaliteit dan brongescheiden materiaal. Vaak is het dusdanig verontreinigd dat hoogwaardige recycling niet meer mogelijk is.
Het is daarom noodzakelijk burgers en bedrijven blijvend te stimuleren om materialen die hoogwaardig kunnen worden gerecycled, apart in te zamelen. Hoe meer bewustzijn wordt gecreëerd om waardestromen apart te houden, des te beter we ons streven naar circulariteit in vervulling zien gaan.
‘Gooi maar bij de rest’ is een kortzichtige campagne, die de burger – en dat zijn wij allemaal – onwenselijk gedrag tot voorbeeld stelt. Reden temeer om ‘Doe maar apart’ met verve uit te dragen.
Niet alleen voor batterijen en elektrische apparatuur, maar voor alles…
Hans Koning
Directeur MRF
Gepubliceerd in de MRF Circulaire mei 2023