RTM Metals: nieuwe speler op wereldniveau
Het nog jonge RTM Metals richt zich op de internationale handel in ferrometalen en halffabrikaten. Met zijn kennis van de wereldmarkt in combinatie met een nieuwe terminal verwacht directeur Peter Versteeg metaalrecyclers veel toegevoegde waarde te bieden.
Het bedrijfsterrein in het Amsterdamse havengebied oogt nagelnieuw, ondanks de hoge heuvels van roestig schroot. De strakke vloer van vers asfalt beslaat het volledige 33.000 vierkante meter tellende oppervlak. Aan de kade zijn twee medewerkers met een hoge kraan aan het werk. “Drie jaar terug lag deze plek er verlaten bij. Maar moet je nu zien”, wijst Versteeg om zich heen.
Versteeg is gepokt en gemazeld in de handel in ferrometalen. Ruim 25 jaar werkte hij bij een van de grote bedrijven in de sector. “Ik vond dat het tijd was voor iets anders, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Het is zo’n mooie branche, vol dynamiek. Geen enkele dag is hetzelfde. Ik richt me nu op het hele palet, van in- en verkoop tot financiën en logistiek. Alles moet in elkaar grijpen.”
In zijn netwerk trof Versteeg een Zwitsers handelsbedrijf dat graag een terminal in Nederland wilde hebben, als solide handelsland met uitstekende havens. “Het bedrijf brengt ook veel kennis en geld in. Zo ging het balletje voor mij weer rollen”, zegt Versteeg. “Binnenkort meert de eerste boot van een klant af. Toch altijd weer spannend.”
Versteeg is net terug van de IREPAS in Istanboel, een groot internationaal vakevenement voor de staalindustrie, om zijn nieuwe bedrijf te promoten. “Turkije is de belangrijkste exportmarkt voor de kwaliteiten schroot die we hier hebben. In Europa is een gigantisch overschot en onvoldoende smeltcapaciteit. Ik begrijp dat je als EU zelfvoorzienend wil zijn, maar een exportverbod zou heel ver van de realiteit af staan. Waar moeten we dan heen met ons schroot, het op straat zetten?”
Als oud-bestuurslid van de MRF heeft Versteeg het bedrijf vanzelfsprekend aangemeld als (aspirant)-lid. “Als kleine ondernemer heb ik geen milieujuristen rondlopen. Het MRF-keurmerk is voor mij een handvat om te toetsen of ik aan alle regelgeving voldoe. Cruciaal is ook dat de belangen van de branche in Den Haag en Brussel goed worden behartigd. Het imago van onze sector is al veel verbeterd de afgelopen tijd dankzij de inzet van de MRF.”
Ketel Metaal Recycling Nederland: bedrijf vol dynamiek
Ketel Metaal Recycling Nederland (KMRN) zit in de lift. Het jonge Enschedese bedrijf koppelt grote demontageprojecten aan een uitgekiend landelijk inzamelnetwerk voor afgedankte cv-ketels. “We breiden gestaag uit.’
‘65.066 cv-ketels duurzaam gerecycled’, geeft de teller op de website van KMRN aan. De vier bussen van het bedrijf kunnen we alleen op de website en in de bedrijfsfolder be- wonderen. De chauffeurs zijn op pad door heel Nederland om afgedankte cv-ketels in te zamelen. Een deel wordt huis-aan-huis opgehaald, een ander deel via inzamelcontainers die het bedrijf bij installatiebedrijven neerzet. “We zijn supertrots op ons inzamelnetwerk voor oude cv-ketels”, vertelt accountmanager Nicky de Vos. “Het aantal klanten groeit nog steeds. We bieden precies de juiste service.”
KMRN is in 2019 ontstaan, na het faillissement van de vorige eigenaar. Als de aankoop van het bedrijfsterrein in
Enschede binnenkort is afgerond, wordt de huidige werf met bedrijfshal flink vernieuwd, kondigt Nicky alvast aan. “We breiden hier gestaag uit. Ook ons wagenpark is de afgelopen jaren volledig vernieuwd”, wijst ze op truck met KMRN-logo, die op het parkeerterrein aan de overkant in de najaarszon staat te glimmen.
KMRN verzorgt verder grote demontageprojecten van oude fabrieken die leeg moeten. “We nemen alle installaties mee, ook de toebehoren”, vertelt Nicky. Eén zo’n project werd vorig jaar bij BV Metaalwarenindustrie Witte van Moort uitgevoerd. “Er stonden twee oude enorme Viessman-ketels in, die we er met een hoogwerker uit moesten takelen. We hadden alles tot in de puntjes voorbereid, zodat de installateur daarna meteen efficiënt aan de slag kon.” Voor volgende week staat er een groot hotel in de planning met 31 oude geisers.
Het bedrijf volgt op dit moment het certificatie-traject voor CENELEC I-verwerker. “Naast de inzameling en handling kunnen we dan zelf demonteren en materialen scheiden. Dan houden we meer per ketel over, dus dat is erg interessant. Alleen zouden we willen dat de gemeente meer vaart zou zetten achter de vergunningaanvraag.”
Sinds kort is KMRN (aspirant)-lid van de MRF. “Voor ons houdt het lidmaatschap een verdere professionaliseringsslag en kwaliteitsborging voor onze bedrijfsvoering in. En we verwachten van het rijke netwerk van de MRF gebruik te kunnen maken. Bovendien komt er zoveel regelgeving op de sector af, ook die ondersteuning kunnen we goed gebruiken. Dus dat was een prima beslissing.”
WHD Kabel- en Metaalrecycling: Slim, snel en servicegericht
In 2020 startten Nick Verhoog en Niels Groeneveld hun bedrijf WHD Kabel- en Metaalrecycling in ‘s-Gravenzande. Met z’n tweeën. Nu, drie jaar later, heeft het tweetal acht mensen vast in dienst en is het werk van WHD verschoven van het shredderen van elektriciteitskabels naar de inname van ijzer, aluminium, koper, lood en rvs.
Een groeistuip, zo mag je de sprong vooruit wel noemen die Nick Verhoog en Niels Groeneveld de afgelopen drie jaar maakten. Nieuw in de recyclingbranche, begon het tweetal in 2020 met het scheiden van koper en PVC uit elektriciteitskabels. In coronatijd. Dat was best goed te doen, vertelt Nick Verhoog: “Wij waren hier in onze loods maar met z’n tweeën en af en toe kwam er een vrachtwagen met elektriciteitskabels voorbij.” Pandemie of niet, al snel kwam de vraag uit de markt of WHD niet ook andere materialen wilde innemen. Niels Groeneveld: “Zo zijn we gegroeid naar een bedrijf met als klanten onder andere draaierijen en slopers, installatiebedrijven, autobedrijven en – typisch voor het Westland – kassenslopers. Sinds kort mogen we ook elektronica innemen. Daarnaast doen we demontage op locatie, bijvoorbeeld van grote metalen kasten. En op zaterdagen zijn we open voor particulieren.”
Vrachtwagen met kooiaap
De snelle groei dankt WHD aan de voortvarende manier waarop Verhoog en Groeneveld, afkomstig uit de sloopbranche, zich hun nieuwe werkgebied eigen maakten: “Natuurlijk namen we onze ervaring en contacten uit de sloop mee. Maar wij waren ook een van de eersten in de sector met een vrachtwagen met zeilentrailer en kooiaap.”
Daarmee kan WHD razendsnel palletboxen uitleveren: “Zo zorgen we dat aan de voorkant wordt uitgesorteerd, op locatie bij de klant. Goed voor de doorloop bij ons op de werf en ook arbotechnisch beter.” Hoe ze daar zo op kwamen, zo’n vrachtwagen met kooiaap? Nick Verhoog: “Wij liepen in het begin zelf te slepen, zagen de knelpunten en bedachten een oplossing.”
Circulair
Ze maken er op hun website geen reclame mee, maar Verhoog en Groeneveld zien WHD als een duurzaam en circulair bedrijf: “Net als alle andere bedrijven in onze sector. Recyclen, de naam zegt het toch gewoon al?” Service en snelheid zijn de sterke kanten van WHD, stellen ze: “Met onze vrachtwagen maken we die snelheid voor klanten waar. En we denken goed met ze mee.” Sinds juli is WHD aspirant-lid van de MRF. Uit praktische overwegingen, vertelt het tweetal: “Er zit veel kennis bij de MRF - en de banken zien graag dat je lid bent van een branchevereniging.”